Isnin, 5 Januari 2009

Hukum berjihad ke atas Israel ialah Wajib

Para ulama Islam telah sepakat menyatakan bahawa hukum jihad ialah wajib ke atas umat Islam secara kewajipan setiap individu (Fardhu Ain) apabila musuh telah menyerang kaum Muslimin di sesuatu kawasan atau wilayah Islam.

Hukum fardhu Ain (wajib ke atas setiap individu) ini adalah terjatuh kepada penghuni wilayah Islam yang diserang tersebut untuk mempertahankannya dan menjadi hukum Fardhu Kifayah (kewajipan umum) ke atas umat Islam yang lain yang berada di luar wilayah tersebut.

Bagaimanapun, sekiranya penghuni wilayah tidak memadai untuk menghadapi musuh, maka kewajipan meluas kepada kaum muslimin yang berdekatan dengan wilayah tersebut, dan seterusnya jika belum memadai juga, jihad menjadi fardu ain bagi yang berdekatan wilayah tersebut sehingga berikutnya sehingga tercapai kekuatan yang memadai untuk menewaskan musuh. Sekiranya belum memadai juga, maka jihad menjadi fardu ain bagi seluruh kaum muslimin di seluruh dunia.

Imam Dasuki (Mazhab Hanafi) berkata : "Di dalam menghadapi serangan musuh, setiap orang wajib melakukannya, termasuk perempuan, hamba sahaya dan anak- anak sekalipun tidak diberi izin oleh suami, wali dan orang yang berhutang.

Di dalam kitab Bulghatul Masalik li Aqrabil Masalik li Mazhab Imam Malik menyebut : "...Dan jihad ini hukumnya fardu ain jika Imam memerintahkanya, sehingga hukumnya sama dengan solat, puasa dan sebagainya. Kewajiban jihad sebagai fardu ain ini juga terjadi di sebabkan adanya serangan musuh terhadap salah satu wilayah Islam. Maka bagi sesiapa yang tinggal di wilayah tersebut, berkewajipan melaksanakan jihad, dan sekiranya orang-orang yang berada di sana dalam keadaan lemah maka barangsiapa yang tinggal berdekatan dengan wilayah tersebut berkewajipan untuk berjihad.

Imam Ar Ramli (Dari Mazhab Syafi'i) mengatakan : "Maka jika musuh telah masuk ke dalam suatu negeri kita dan jarak antara kita dengan musuh kurang daripada jarak qashar solat, maka penduduk negeri tersebut wajib mempertahankannya, walaupun orang-orang yang tidak dibebani kewajiban jihad seperti orang-orang fakir, anak-anak, hamba sahaya dan perempuan.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan